Sweden

Hi Swedish friends... I am travelling to Stockholm for Business. Am I allowed to bring my Phantom 3 and fly it in some park in stockholm by the water?
 
Hi Swedish friends... I am travelling to Stockholm for Business. Am I allowed to bring my Phantom 3 and fly it in some park in stockholm by the water?

Hi
Unfortunately the answer is a big No.
The whole city is a no fly zone due to the proximity of Bromma airport. Please have a look at this map and you'll see the zone where you're not even allowed to take off:
LFV - Drönarkartan (RPAS, UAS, UAV)
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    1.6 MB · Views: 470
  • Like
Reactions: reboot81
P3A i Kungsängen. Passade på att beställa på Teknikmagasinet web när SAS Eurobonus Shop hade kampanj på poäng men kunde inte vänta på leverans så frågade snällt om jag kunde hämta den i butik istället. 4h senare hämtade jag den i Sollentuna Centrum.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
P3 4k Nyköping.
Vet inte alls om det här är rätt ställe men är det nån mer som har problem med dji go appen? Jag får bild och kan flyga men statusen om hur långt,högt jag flyger visas inte, inte heller hur mycket batteri det är kvar osv, kan inte ändra inställningar på bild/video. Tacksam om nån kanske vet vad som är fel :)
 
P3 4K - Stockholm.

Någon som vet när den nya tolkningen av lagen börjar gälla angående förbudet på drönare med kameror?
Om syftar på den här så gäller den väl rimligtvis sedan domen föll: Tillstånd krävs för kamera på en drönare men inte för kamera i en bil - Högsta förvaltningsdomstolen

För närvarande är det alltså i praktiken olagligt att flyga med en kamerabestyckad drönare i Sverige. Det finns en motion i riksdagen, som kan vara värd att hålla koll på: Drönare Motion 2016/17:3262 av Anders Hansson (M) - Riksdagen
 
  • Like
Reactions: jekenstedt
Det hela är så sjukt så jag knappt tror det är sant. Så om jag registrerar drönaren i mitt bolag i Norge eller Bangladesh så får jag flyga här hemma i Sverige? Måste den även vara inköpt i det landet kan man undra? Någon som vet vart man mailar alla frågor?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Hej,

Jag köpte en Phantom 3 för ca två veckor sedan. Idag när jag skulle flyga så kalibrerade jag drönaren. Jag skickade upp drönaren och den betedde sig märkligt. Den började och flyga sidleds, jag försöker att flyga hem den men den åkte bara iväg och kraschade. Kameran, motor och höljet gick sönder.

Går detta på garantin?
 
Hej,

Jag köpte en Phantom 3 för ca två veckor sedan. Idag när jag skulle flyga så kalibrerade jag drönaren. Jag skickade upp drönaren och den betedde sig märkligt. Den började och flyga sidleds, jag försöker att flyga hem den men den åkte bara iväg och kraschade. Kameran, motor och höljet gick sönder.

Går detta på garantin?
Kan vara tufft att bevisa fabrikationsfel men absolut värt ett försök!

Angående den nya lagen ser jag ingen anledning till att sluta flyga. Jag undviker bebyggelse där någon kan känna sig otrygg (och naturligtvis restriktionsområde) men i övrigt är jag inte "grounded" ☺
Flyger i Skåne
 
Vänersborg här :)
Krascha dock min p3a på tredje flygningen rakt ner i vänern. Får dock en ny på garantin som ja otåligt väntar på. Dji go 3.1.2 android är inte att rekommendera!!!

Sent from my SM-G935F using PhantomPilots mobile app
Tråkigt att höra om din krash. Är själv en nybörjare men hittils lyckas hålla mig på mattan. Använder i stort sätt bara LITCHI appen. Mest waypoint vändor. Lika glad varje gång den kommer tillbaka. Om du har lust kan vi träffas och flyga när så vädret tillåter.
 

Recent Posts

Members online

Forum statistics

Threads
143,086
Messages
1,467,529
Members
104,966
Latest member
Spicehub